Coachen in de praktijk- “injecteren en weer loslaten”

 

Perfectionisme

Mijn cliënte heeft een vol hoofd. Al heel lang. Om overzicht te kunnen houden over haar gedachten en alles wat er in haar leven speelt heeft zij een sterk gevoel van controle ontwikkeld. Logisch. En dat ze erg perfectionistisch is geworden vanuit dit gevoel, dat is ook goed te verklaren. Perfectionisme kan erg handig zijn voor een werkgever. De kwaliteit van het werk is dan meestal hoog en de kwantiteit ook! Burn-out ligt dan echter wel op de loer bij dit soort werknemers. Perfectionisme is voor de persoon zelf niet leuk, voor de omgeving niet, en de werkgever uiteindelijk ook niet.

Kapstok

Terug naar mijn cliënte. Haar zelfvertrouwen is flink gedaald de laatste jaren. En wanneer ze een belangrijk gesprek moet aangaan met haar volle hoofd, levert dit dagen van tevoren, soms weken van tevoren stress op. Ik heb daarom met haar gewerkt aan het voorbereiden van een gesprek. Maak een kapstok waar je je aan vast kunt houden tijdens het gesprek. Wat is het doel van het gesprek? Wat wil je bereiken? Wat wil je gezegd hebben? Dat leverde al veel winst en wat zelfvertrouwen op. Omdat er in de toeloop naar het gesprek toe stress en emotie is opgebouwd, gaat het de eerste paar keer in de toon van de communicatie nog niet helemaal naar wens. Er komt boosheid, frustratie en stress mee, en dat is niet helpend voor het gesprek dat ze graag zo goed wil laten verlopen.

ZOEN!

Ik leer haar vervolgens: ZOEN! Communiceer Zacht-Open-Eerlijk-Nieuwsgierig.
Dat valt niet mee in de praktijk, vooral het zachte niet, met al die emotie, maar de ZOEN helpt haar alweer een stap verder. De tevredenheid over de gespreksvoering neemt na een aantal gesprekken flink toe. Het goede gevoel daarover houdt echter nog maar kort aan. Ze blijft bezig met het gesprek na afloop, zit in over het vervolg, de resultaten. Haar hoofd blijft zo dus vol en dus blijft ze nog moe.

Injectienaald

Terwijl ik haar via de app aan het coachen ben voor het gesprek dat de volgende dag gevoerd moet worden doemt bij mij het beeld op van een injectienaald. Injecteren, er uit halen, het geïnjecteerde zijn werking laten doen en daarop vertrouwen en daarna loslaten. Dit beeld grijpt haar meteen. De werking van metaforen, waar ik graag mee werk, is vaak beter dan 1000 woorden.
Ik kreeg na het gesprek meteen een appje: het gesprek is prachtig verlopen, ze heeft een goed gevoel over de samenwerking met de andere partij en vertrouwen in het volgende gesprek! En dus kan ze het een beetje loslaten en komt er ruimte in het hoofd, en ook in dat van mij als coach. Ook ik kan ruimte maken voor mijn volgende stap met haar!
Nynke Dijk-Haai Coaching

 

 

 

 In min sin, dat kin net!”

 Sigrid Meines is 35 jaar, heeft twee dochters van 6 en 10, twee pony’s, twee konijnen en een hond. En oh ja..ook nog een man! Ze is eigenares van kapsalon Xpressive aan het Moleneind in  Drachten. Daar werkt ze met nog zeven kappers dagelijks aan het haar van allerlei mensen en geeft ze ook  trainingen aan andere kappers vanuit het salonmerk Trinity. Een druk bestaan dus waarbij het toch lukt om privé en zakelijk gescheiden te houden. Hoe doet ze dat en wat is het verhaal achter het succes? Wat is het brand van Sigrid en haar kapsalon?

Sigrid, je hebt 7 personeelsleden in dienst en nog steeds groeiende. Hoe is dit allemaal tot stand gekomen?

Als kind knipte ik mijn barbies. En ook al was ik verlegen, dat ik kapster werd lag gewoon voor de hand. Ik ben begonnen als kapster bij een zaak in Drachten, in het centrum. Ik had het wel naar mijn zin en had al snel vaste klanten. Ik begon mijn eigen ideeën te ontwikkelen over hoe ik een kapsalon voor me zag en begon toen voor mezelf als kapper in een beautysalon. Ik kreeg steeds meer klanten en stond voor de keus: of dit is het, of ik word groter. In 2011 ben ik toen gestart met mijn zaak aan het  Molenend. Mijn kapsalon heette eerst simpelweg Sigrid’s haarmode, maar van die naam ging weinig ambitie  uit, terwijl wij die als kapsalon wel hebben. Omdat we aan wedstrijden mee wilden doen heb ik de kapsalon omgedoopt in Xpressive.

Hoe zou jij de kapsalon omschrijven?

Kwaliteit staat bij mij voorop. Ik wil dat mensen tevreden zijn met hun kapsel, dat ze zich goed geholpen voelen. Daarnaast vind ik het belangrijk om hen een thuisgevoel te geven, dat ze het gezellig hebben.We zijn laagdrempelig, ons personeel is vrolijk en toegankelijk. “In min sin, dat kin hjir net”. We zijn een hecht team. En dat merk je. Een specifieke doelgroep hebben we door de laagdrempeligheid dan ook niet, iedereen is hier welkom. Wees jezelf, “geen poppenkast hier”.

“Wat bij je past, dat maakt je  mooi!”

Verder zijn we gespecialiseerd in kleurenanalyse en kleuren met folietechnieken. Wij hebben allemaal een training ondergaan om te kijken wat kleuren doen met de huid van een klant. Wanneer een klant een kleur wil die niet staat, zeggen we dat eerlijk en laten we het verschil zien.

Kleuren is daarom echt een specialiteit van ons.  Ik hoop dan ook dat de klant ons als vooruitstrevend ziet, want we zijn voortdurend bezig met nieuwe technieken. Op dit moment we veel bezig met contouring, een nieuwe techniek waarbij frisheid op de juiste plek wordt gecreëerd.

Hoe zou jij jezelf omschrijven en hoe zie je dat terug in de zaak?

Ik ben eerlijk, gevoelig, zelfstandig een doorzetter en ik zie altijd alles. Ik heb veel meegemaakt op privé vlak, maar zakelijk liep het altijd door. Anderhalf jaar geleden overleed mijn vader. Ik had hem altijd bij de hand voor adviezen en spandiensten. Hij heeft een enorme bijdrage geleverd aan het opbouwen van mijn zaak. Ik mis hem dan ook ontzettend. Gelukkig krijg ik veel steun van thuis en leven mijn klanten en mijn collega’s  ook mee.  Wanneer ik een keer aan het werk ben en datgene kan doen waar ik goed in ben, ben ik gelukkig en kan ik mijn zorgen opzij zetten.

Mijn eerlijkheid zie je terug in mijn adviezen aan klanten. Een klant heeft niks aan een kleur die niet mooi staat. Een echte bazin ben ik niet. Ik houd van een hecht team, van gelijkwaardigheid. Ik streef naar kwaliteit, maar kan het werk wel loslaten. Ik heb het personeel ook geselecteerd op kwaliteit en op hun positieve karakter. Terwijl we even zitten te praten in het personeelskamertje, een klein kamertje dat vol staat met haarverf en andere kappersspullen roept een klant die net gewassen wordt gekscherend: “zit Sigrid in de directiekamer”? De klant bij wie Sigrid zelf contouring toepast is een vaste klant. Zij komt hier al vier jaar.

“Hier krijg je waar voor je geld. Ik kon het qua kapsalon nooit vinden maar met kleuren en verfjes zat het hier in een keer goed. Sigrid is vrolijk, heel goed in haar werk. Is lief enthousiast en meelevend en houdt niet van poeha. Je kan er goed bier mee drinken zeg maar”.“ In deze kapsalon zeggen ze wat ze doen. Ze geven hippe mensen een hip kapsel, en behoudende mensen een wat behoudender look.

Ja zegt Sigrid, wat bij je past, dat maakt je mooi!

En terwijl de vaste klant de deur uitloopt, draait deze zich weer om. Ze heeft zich bedacht en wil toch een vlecht in plaats van een knot. Sigrid blijft lachen, nodigt de klant weer in de stoel uit, doet haar de kapmantel weer om en gaat vrolijk   verder met de vlecht. Er gaat tenslotte niks boven het goede gevoel van de klant!

De branding:

Sigrid is authentiek. Zij is volledig zichzelf. De eigenschappen die zij zichzelf toedicht worden beaamd door haar klanten.

Het beeld dat ze wil uitstralen: kwaliteit, gezelligheid, vernieuwend, en laagdrempeligheid is terug te zien in de sfeer en inrichting. Er staat een kleurrijk bos bloemen op tafel, het interieur is gezellig en een klein beetje industrieel. De personeelsleden lopen relaxed rond. Sigrid’s authentieke persoonlijkheid is doorgetrokken in de zaak en dat geeft een congruent beeld.  Haar klanten weten daardoor wat ze kunnen verwachten, kwaliteit, gezelligheid en nieuwe snufjes. Een betrouwbaar beeld en gunfactor zijn heel belangrijk wanneer het gaat om ondernemerschap, zij zorgen meestal voor meer omzet. Daarnaast onderscheidt zij zich met de kennis over countouring en verftechnieken voor het haar. Hoewel je bij veel kapsalons de bekende bladen op tafel en een sfeervol interieur ziet, komt de gezelligheid zowel vanuit Sigrid’s persoonlijkheid als vanuit haar visie op hoe je een kapperszaak goed neerzet. Dat haar kapsalon het zo goed doet is dus niet zo gek. Ga zo door Sigrid! Express yourself, zei ooit een grote diva!

 

 

 

 

Onlangs moest ik, om een opdracht binnen te halen, spontaan een kort en wervend stukje schrijven om de ananas te promoten. Het mocht geen boekwerk worden. Ik besloot branding toe te passen op de ananas. Hoe dat in zijn werk gaat? Nou ongeveer zo..
1. Kijken naar de ananas. Wat zijn de uiterlijke kenmerken?
2. Wat zijn de smaakkenmerken?
3. Wat kan ik nog meer met de ananas?
4. Wat voor positieve feiten kan ik achterhalen over de ananas?
Stel dat jij jezelf zou moeten promoten. Wat zou je dan over jezelf moeten vertellen en schrijven? Wat zijn jouw uiterlijke en innerlijke kenmerken die je naar voren moet brengen om zichtbaar te zijn?

Ik heb overigens gescoord met mijn ananas-tekst. Helaas ketste het af op de secundaire voorwaarden. Tsja..die heb je niet altijd in de hand. Maar je persoonlijke presentatie wel!

Hieronder mijn ananastekst

Niet voor niets heeft de ananas van moeder natuur zo’n stekelig uiterlijk gekregen. Want wat onder al dat exotisch vertoon zit is ontzettend lekker en daar mag je wel even je best voor doen! De ananas zit barstensvol vitamines en mineralen en heeft een bewezen werking bij bijvoorbeeld het verlagen van het cholesterol en het tegengaan van bronchitis en hoge bloeddruk.
Het woord ananas komt overigens bij de Tupi Indianen vandaan en het betekent “uitmuntende vrucht”. Dat hebben ze goed bedacht! En zij wisten toen niet eens hoe lekker ananas smaakt in onze Hollandse zuurkoolstamppot!
En ben je op dieet? Geen probleem. Verse ananas levert slechts 50 calorieën per portie!
Aanvallen dus, die ananas!

 

Heleen Kamphuis,  golfdiva met (golf)ballen !

 Heleen Kamphuis, moeder van twee kinderen en ondernemer pur sang is woonachtig in Heerenveen, waar ze op loopafstand van haar woning haar bedrijf Golfdiva runt. Ik interview haar op de charmante bovenverdieping van het mooie gebouw aan de Thialfweg 17, waar ze gevestigd is met andere ondernemers, en ga op zoek naar de authenticiteit en branding van Heleen.

 De ruimte waarin we elkaar treffen hangt vol met kleding. Ik waan me in een wereld van glitter en glamour door de moderne stoffen, prints, de kleuren roze en de bling bling die ik om me heen zie. Toch gaat het hier toch echt om golfkleding en een heleboel hippe golfaccessoires. En sinds kort is er ook tenniskleding bijgekomen.

 Van het beeld dat ik van een golfprofessional had, namelijk dat van een spencertje met wybertjes er op, dito hoge sokken, en mintkleurige polo’s blijft niks meer overeind. Deze kleding is niet klassiek of voor watjes, dit is voor hippe, trendgevoelige vrouwen die er op de greens van de golfbaan graag hip uitzien. Ik zie jurkjes die ik zo aan zou willen trekken naar een feestje en roze golfballen die vast heel mooi afsteken op het groene gras.

 Ik zit aan een lange tafel tegenover Heleen. Ze is zongebruind, heeft een hip en felkleurig jurkje aan (met haar huiskleur roze er in!), blonde haren en platte witte sneakers. Een hippe, vlotte, energieke vrouw, die helemaal past bij de kleding en accessoires die ik om mij heen zie. Ik kijk mijn ogen uit. Zonneklepjes met bling, jurkjes met de naam Diva er op in glitterletters, dat speciaal door een fabriek die golfkleding vervaardigt is gemaakt voor de onderneming van Heleen.

 Wat is de definitie van een golfdiva, vraag ik aan Heleen?

 “Een golfdiva is een golfster met oog voor fashion en style, zowel buiten de golfbaan als erop. En voor deze golfdiva’s verkoop ik hippe kleding (en accessoires) die je eigenlijk overal kunt dragen. Mooie rokjes en jurkjes met een binnenbroekje er in genaaid zodat je er ook prima in kan fietsen bijvoorbeeld. En tot en met maat 52, want een maatje meer, is ene maatje mooier, zeg ik altijd.

 Daarom hebben de modellen die mijn modeshows lopen ook nooit maatje 36, maar meestal  gemiddelde maten.

 Mijn doelgroep bestaat voornamelijk uit 50+ vrouwen. Vrouwen die tijd hebben om te golfen, want golfen kost tijd! Binnen de golfsport is men wel bezig met het bedenken van kortere formules, zodat ook moeders met jongere kinderen, die minder tijd hebben, binnenkort wellicht de golfsport kunnen beoefenen. Dus in de toekomst verandert de doelgroep misschien wel weer.”

 Hoe lang bestaat Golfdiva al, vraag ik en hoe ben je begonnen?

 ´Golfdiva bestaat dit jaar 10 jaar! Het is begonnen met een kleine webwinkel. Mijn toenmalige man werkte als golfprofessional en daardoor kwam ik in aanraking met de golfwereld. Elke golfbaan had vroeger zijn eigen golfshop. Door de opkomst van internet is het lastig voor golfprofessionals om een shop op de baan goed draaiende te houden en dus verdwijnen er veel golfwinkels. Bovendien waren ze meestal ingericht op mannen en ik zag dat steeds meer vrouwen gingen golfen, dus ik dacht: ik moet naar de vrouwen toe! Ik heb toen bedacht dat ik op bestelling met een truck (Felroze!) naar de golfbanen toerijd om daar binnen een fashion corner in te richten, een soort popup store met ongeveer 10 kledingrekken. Dat bleek een succes!

 De vrouwen die daar komen shoppen (dat vinden ze heerlijk na het golfen!) ontvangen regelmatig een nieuwsbrief van Golfdiva, die ik zelf maak. Daardoor weten de vrouwen van tevoren ongeveer wat ze kunnen verwachten in de store. Daarnaast is het zo dat deze categorie vrouwen vaak niet heel actief is op de social media, een nieuwsbrief per mail is daarom het meest doeltreffend heb ik gemerkt.

  Golfdiva goes Wild!

 “Naast de pop up stores, geef ik ook modeshows door het hele land, houd ik kledingparties voor kleine groepen en sinds kort organiseer ik ook golfreizen naar Kenia: Golfdiva goes wild! Ook heb ik onder eigen redactie elke maand 4 pagina’s in de Nederlandse Golfkrant.

 Vanuit Golfdiva zet ik me ook nog in voor de Linda Foundation. Vanwege het 10 jarig bestaan van Golfdiva wordt er dit jaar op 10 oktober een grote landelijke Diva Day gehouden, waarbij we ook weer gaan golfen voor dit goede doel.. “Ik ben gewoon een regelneef, ik houd van bezig zijn en organiseren. Dat deed ik vroeger al, toen ik lid was van De Glasblazers, een dweilorkest dat ik samen met een stel vrienden 30 jaar geleden heb opgericht. Uiteindelijk zijn we met de Glasblazers bijna alle ijsbanen en grote kampioenschappen bij langs geweest. Mooie tijden waren dat. Toen liep ik trouwens nog gewoon in een spijkerbroek…”

 Branding

 Branding is voor mij heel belangrijk. Ik vind het belangrijk dat ik bezig ben en blijf met het merk Golfdiva. De kleding die ik verkoop straalt Golfdiva uit, daarnaast is mijn huisstijl roze, strak en energiek. Zelfs mijn truck is helemaal roze. Ik werk veel met filmpjes en foto’s om als merk zichtbaar te zijn. De pagina’s voor de Nederlandse Golfkrant invul zijn dan ook goed herkenbaar als pagina’s van Golfdiva.

 Gelukkig ben ik niet altijd een Diva hoor. Laatst was ik met de truck onderweg naar een golfevenement. Onderweg stopten we bij een tankstation. Als een echte trucker aten we daar een grote gehaktbal. Net op dat moment komt er iemand langs die zegt:” hey..jij draagt de kleding van Golfdiva….” Sta ik daar met een gehaktbal in mijn hand..haha..

 Conclusie:

 Wanneer we met de coachingskaarten aan de slag gaan komen we er op uit dat het brand van Heleen uit de volgende kwaliteiten bestaat:

 Vernieuwend, creatief, enthousiast en een doorzetter

 Uit het gesprek met Heleen blijkt dat ze haar brand waarmaakt. Haar concept Golfdiva is vernieuwend en wordt zelfs al gekopieerd in andere landen. Ze heeft dit concept met veel creativiteit ingezet. Al haar PR uitlatingen en de uitvoering van haar brand regelt ze en bedenkt ze zelf. Zelfs bovenop haar truck zijn de letters Golfdiva te lezen, al was het alleen al om het goed op de film te krijgen vanaf een viaduct. Heleen is enthousiast en passievol en neemt je mee in haar wereld. Dat het nu zo goed loopt is het gevolg van heel veel inzet en doorzettingsvermogen. Het komt niet vanzelf. Zeker niet in een wereld die voorheen door mannen was ingericht. Vandaar dat Heleen het predicaat van de vrouw met de golfballen krijgt!

 Wil je er ook uitzien als een golfdiva? Of meer weten over Heleen Kamphuis of over golfdiva?

 Kijk dan op www.golfdiva.nl

 

Thialfweg 17

 

Heerenveen

 

 

 

 

 

 

 

 

“Kun jij me helpen Nynke? Ik mag door naar een tweede gespreksronde voor een prachtige baan, maar moet een pitch houden. Wil jij naar mijn tekst kijken?”

 

De klant in kwestie zat al geruime tijd dicht tegen een baan aan, werd meestal uitgenodigd voor gesprek op basis van de brief ( die ik met hem had opgesteld op basis van zijn onderscheidende kwaliteiten), maar hij kreeg steeds te horen: we zien het je wel doen, maar er is net een betere kandidaat. Super frustrerend dus en de klant wilde heel graag met de pitch nu uitblinken.

 

Hij stuurde me een tekst van een paar minuten, van zinnen die hij uit zijn brief had gevist. Prima zinnen, maar tekst op papier werkt heel anders dan tekst die je uitspreekt voor een groepje mensen.

 

Ik las daarom de vacature tekst nog eens door en zijn sollicitatiebrief.  De opdrachtgever zocht een verbinder er mijn klant noemde zichzelf in de brief de smeerolie tussen verschillende partijen.

 

Daar moet je wat mee doen, zei ik! Neem iets mee, een oliekannetje of zo! En pak het meest aansprekende voorbeeld waarin jij de olie was en zaken hebt opgelost en maak daar een verhaal van.

 

Meer aanwijzingen had hij eigenlijk niet nodig. Hij herschreef de pitch, en ging naar het gesprek, met het verroeste oliekannetje van zijn pas overleden schoonvader.

 

Het bleek een enorme ijsbreker en dat begon al in de lift onderweg naar het gesprek, met het oliekannetje in de hand. Een ware elevatorpitch dus!

 

Binnen 2 uur na het gesprek werd hij gebeld. Dat hij naar de volgende ronde mocht. En dat zijn pitch zo authentiek en origineel was. Hij zit bij de laatste 2. Dat ging gesmeerd dus.

 

En nu duimen!

 

Subcategories

Contact

Nynke Dijk
Adelenstrjitte 23
8855 CB Sexbierum
email: info@haaicoaching.nl
Facebook
Linkedin