Onlangs moest ik, om een opdracht binnen te halen, spontaan een kort en wervend stukje schrijven om de ananas te promoten. Het mocht geen boekwerk worden. Ik besloot branding toe te passen op de ananas. Hoe dat in zijn werk gaat? Nou ongeveer zo..
1. Kijken naar de ananas. Wat zijn de uiterlijke kenmerken?
2. Wat zijn de smaakkenmerken?
3. Wat kan ik nog meer met de ananas?
4. Wat voor positieve feiten kan ik achterhalen over de ananas?
Stel dat jij jezelf zou moeten promoten. Wat zou je dan over jezelf moeten vertellen en schrijven? Wat zijn jouw uiterlijke en innerlijke kenmerken die je naar voren moet brengen om zichtbaar te zijn?

Ik heb overigens gescoord met mijn ananas-tekst. Helaas ketste het af op de secundaire voorwaarden. Tsja..die heb je niet altijd in de hand. Maar je persoonlijke presentatie wel!

Hieronder mijn ananastekst

Niet voor niets heeft de ananas van moeder natuur zo’n stekelig uiterlijk gekregen. Want wat onder al dat exotisch vertoon zit is ontzettend lekker en daar mag je wel even je best voor doen! De ananas zit barstensvol vitamines en mineralen en heeft een bewezen werking bij bijvoorbeeld het verlagen van het cholesterol en het tegengaan van bronchitis en hoge bloeddruk.
Het woord ananas komt overigens bij de Tupi Indianen vandaan en het betekent “uitmuntende vrucht”. Dat hebben ze goed bedacht! En zij wisten toen niet eens hoe lekker ananas smaakt in onze Hollandse zuurkoolstamppot!
En ben je op dieet? Geen probleem. Verse ananas levert slechts 50 calorieën per portie!
Aanvallen dus, die ananas!

 

 

 

 

 

 

 

“Kun jij me helpen Nynke? Ik mag door naar een tweede gespreksronde voor een prachtige baan, maar moet een pitch houden. Wil jij naar mijn tekst kijken?”

 

De klant in kwestie zat al geruime tijd dicht tegen een baan aan, werd meestal uitgenodigd voor gesprek op basis van de brief ( die ik met hem had opgesteld op basis van zijn onderscheidende kwaliteiten), maar hij kreeg steeds te horen: we zien het je wel doen, maar er is net een betere kandidaat. Super frustrerend dus en de klant wilde heel graag met de pitch nu uitblinken.

 

Hij stuurde me een tekst van een paar minuten, van zinnen die hij uit zijn brief had gevist. Prima zinnen, maar tekst op papier werkt heel anders dan tekst die je uitspreekt voor een groepje mensen.

 

Ik las daarom de vacature tekst nog eens door en zijn sollicitatiebrief.  De opdrachtgever zocht een verbinder er mijn klant noemde zichzelf in de brief de smeerolie tussen verschillende partijen.

 

Daar moet je wat mee doen, zei ik! Neem iets mee, een oliekannetje of zo! En pak het meest aansprekende voorbeeld waarin jij de olie was en zaken hebt opgelost en maak daar een verhaal van.

 

Meer aanwijzingen had hij eigenlijk niet nodig. Hij herschreef de pitch, en ging naar het gesprek, met het verroeste oliekannetje van zijn pas overleden schoonvader.

 

Het bleek een enorme ijsbreker en dat begon al in de lift onderweg naar het gesprek, met het oliekannetje in de hand. Een ware elevatorpitch dus!

 

Binnen 2 uur na het gesprek werd hij gebeld. Dat hij naar de volgende ronde mocht. En dat zijn pitch zo authentiek en origineel was. Hij zit bij de laatste 2. Dat ging gesmeerd dus.

 

En nu duimen!

 

 

 

 

Nynke Dijk is specialist personal branding, eigenaar van Haai Coaching en van Textueel.nl.

 

In “de 5 vragen aan”, onderzoekt zij hoe lokale ondernemers hun persoonlijkheid in hun onderneming naar buiten laten komen. Wat is hun “merk”?

 

 Vandaag: Anja van der Woude van Bloom & Style

 

 

 

 

 

“Eigenlijk ben ik doadongelukkig als ik een dagje vrij ben”

 

  

 

Anja, jouw Winkel heet Bloom en Style. Hoe ben je er toe gekomen om deze winkel te beginnen? Hoe bloei jij nu en hoe floreert de winkel?

 

 

 

In de 30 jaar dat ik werkzaam was onder de vleugels van mijn “bloemenouders”, Yco en Els Drijfhout, heb ik nooit de gedachte gehad om voor mezelf te beginnen. Maar toen Yco er mee stopte, zeiden hij en Els tegen mij, Anja, je moet doorgaan. Ik durfde dat eigenlijk niet. Ik hou van mijn vrijheid, was bang voor allerlei beslommeringen. Maar Yco attendeerde mij op dit pand en Els heeft me letterlijk een schop gegeven. Zij vonden dat ik het moest doen. Dus ik ben in het diepe gesprongen met deze winkel, maar nu het zover is, vind ik het geweldig. Ik heb op een gegeven moment gezegd: ik laat het op me afkomen en maak me niet meer druk en blijf mezelf. En toen ging het als een speer mede door de steun mijn familie. Mijn moeder brengt af en toe de breekbare en kostbare bestellingen weg, en mijn vader doet kleine klusjes in de zaak. Vader, die net even binnenkomt wandelen, zegt trots over zijn dochter:” ze is niet langer dat meisje uit die bloemenzaak. Ze is Anja, mijn dochter met een eigen zaak!”

 

 

 

Welke vier eigenschappen/kwaliteiten omschrijven jou het best? En hoe zien we deze in jouw zaak terug?

 

 

 

Ik ben creatief, handig en snel. Ik houd van mensen en ben contactueel ingesteld. Ik ben ook behoorlijk eigenzinnig, ik trek graag mijn eigen plan en laat dat niet makkelijk los. Ik geniet wanneer er klanten zijn, van het plezier dat ik met ze heb, en wanneer het even stil is, geniet ik ook volop. “Laat mij mar lekker omgrieme”.

 

Het creatieve zie je terug in de manier waarop ik mijn winkel heb ingericht, kijk maar om je heen. De gele kleur op de voorgevel geeft vrolijkheid en licht aan, daar houd ik zelf ook van. Verder tref je in mijn winkel onverwachte combinaties aan en natuurlijke materialen. Ik houd van speelsheid, natuurlijke vormen. Ook zijde kan mooi zijn trouwens, maar dan moet het wel van zeer goede kwaliteit zijn.

 

Doordat ik het in de zaak druk heb, kom ik thuis niet meer aan mijn styling en veranderdrang toe. Mijn gezin komt nu eindelijk tot rust, zegt ze lachend.

 

En eigenlijk ben ik “doadongelukkig” als ik een dagje vrij ben. Ik ben het liefst op de zaak.

 

 

 

Wie is jouw klant? En hoe bereik jij jouw klant?

 

 

 

Ik heb klanten in allerlei segmenten zitten. In het hoge segment kan ik vaak flink uitpakken met mijn creativiteit. Super als ik het vertrouwen hiertoe krijg. Maar ook help ik graag mensen met een kleinere beurs, die iets moois in huis willen hebben. En voor opdrachten waar je creatief en technisch voor moet zijn, en de benodigde vakkennis voor nodig hebt, daar mag je me voor wakker maken.

 

 

 

Ik hoor eigenlijk nooit: dit was niet de bedoeling, doe het maar opnieuw. Ik probeer te voelen wat de klant wil. Ik denk, ik draai, ik prakkiseer, het komt eigenlijk altijd goed.

 

 

 

Vanuit de Witte Kas zijn er veel klanten met mij meegegaan, maar er zijn inmiddels ook al een paar grote nieuwe bijgekomen. Ik adverteer verder niet, maak wel veel gebruik van Facebook. Dat is echt een hit! Ik plaats foto’s van mijn creaties en van natuurfoto’s die ik maak, en dat levert me veel positieve publiciteit op.

 

 

 

Wat is de trend op dit moment en hoe zien we dat terug in jouw winkel?

 

 

 

Goud is helemaal hip dit jaar! En het combineren van verschillende goudkleurige, kitscherige items. Wat vroeger niet mocht, dat mag nu wel!

 

Maar eerlijk gezegd trek ik me nooit heel veel van trends aan. Ik vind goud toevallig erg mooi en had het dus al ruim van tevoren ingekocht.

 

 

 

Wat is jouw advies aan mensen met die net als jij hun droom achterna willen gaan met een eigen zaak.

 

 

 

Wees niet bang, ga er voor en laat het vervolgens op je afkomen. Doe wat je leuk vindt en waar je goed in  bent, dat werkt!

 

 

 

Het is mij duidelijk: hier bloeit een zaak. Hier bloeit Anja. En zelfs de auto bloeit mee.

 

En wat maakt haar nu zo onderscheidend? Haar vakkennis, haar passie en gedrevenheid, het feit dat het hele plaatje klopt.  Anja is authentiek en heeft de gunfactor. Er zit nog van alles in knop, maar ik voorspel volop bloei voor de toekomst!

 

 

 

 

De Bril- ondergeschoven kindje van de mode-industrie

 

 

 

Omdat ik brildrager ben, en meer wilde weten over de invloed van de bril op je persoonlijke presentatie ging ik op bezoek bij Leo Copini. Leo Copini is zelfstandig opticien en heeft 3 vestigingen in Leeuwarden, Sneek en Harlingen.

 

Copini’s brand: het beste voor de klant, de nieuwste trends, de beste technologieën en nieuwste materialen.

 

1.      Leo, is de bril een modeartikel?  “Dat zou het wel moeten zijn. Eigenlijk zou iedereen een paar brillen moeten hebben, zodat je je uitstraling kunt sturen. Want dat kan met een bril.

 

Helaas hebben de meeste mensen maar 1 goede bril die vanwege het ziekenfondsvergoeding 2 jaar mee moet gaan.  Minder dan 1 procent van de brildragers is iemand die de bril draagt vanuit modieuze overwegingen, niet vanuit noodzaak. Dat geeft wel iets aan..”

 

2.      Als iemand jouw winkel binnenkomt, waar let je dan op? 

 

“Ik kijk meteen naar de vorm en de kleur van het gezicht. Iemand met een lang gezicht heeft een ander model bril nodig dan iemand met een bol gezicht. In 70 % van de gevallen is de eerste bril die we de klant opzetten raak. Dat komt omdat hij naast onze opleiding als opticien, ook een opleiding tot stijl en kleuradviseur hebben gevolgd. Bij elke brildrager passen een paar specifieke kleuren.”

 

3.      Wie vind jij een goede ambassadeur voor de bril in Nederland?

 

“Lee Towers was dat altijd. Met zijn pilotenbril met brug er op. Op dit moment zijn zijn monturen wat minder extreem en passender bij zijn leeftijd. Premier Rutte draagt ook een goede bril. Deze heeft een dun montuur, waardoor de bril wegvalt in het gezicht. Dat past bij zijn persoonlijkheid, dat het wat klassiek en niet al te uitgesproken is.

 

4.      Ik draag een goudkleurige bril, vorig jaar door jou uitgekozen. Ik was bang dat dit niet zou matchen met mijn zilverkleurige sieraden. Maar dat is dus niet zo. Hoe kan dat?

 

De gouden bril staat prachtig bij jouw haarkleur. En edelmetalen gaan eigenlijk wel goed samen. Er zijn niet voor niks ringen met verschillende edelmetalen door elkaar. Dat gaat ook goed.

 

5.      Wat voor advies geef je aan iemand de krachtiger over wil komen? En iemand die zachter over wil komen?

 

Iemand die krachtiger over wil komen kan het beste een donker montuur kiezen. En iemand die zijn uitstraling wil verzachten, kan beter kiezen voor een dun, in het gezicht wegvallend montuur.

 

Tot slot: kun je mij 2 brillen laten zien die “fout” zijn voor mijn gezicht en twee “goede”?

 

 

 

De ronde brilletjes met donker montuur zijn niet goed voor jou. Jouw gezicht is een beetje bol en de ronde vorm van het montuur flatteert jou niet.

 

De twee goede brillen hebben een dunner, wegvallend montuur met een grotere vorm, waardoor deze wel goed staan. De bril op de laatste foto is overigens helemaal volgens de laatste trends: dun zilverkleurig montuur met dubbele brug.

 

Bedankt Leo Copini voor dit leerzame interview! Ik ga snel sparen voor nog 6 brillen: voor elke dag een.

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nynke Dijk is specialist personal branding, eigenaar van Haai coaching en van Textueel.nl.

 

In “de 5 vragen aan”, onderzoekt zij hoe lokale ondernemers hun persoonlijkheid in hun onderneming naar buiten laten komen. Wat is hun “merk”?  Vandaag is het de beurt aan

 

Jolanda Tienstra van Sjiek.

  

“Kleding moet vertrouwen geven!”

  

Jolanda Tienstra, Wat is jouw rol bij Sjiek?

 

 

Ik ben sinds het bestaan van Sjiek de bedrijfsleider. Dat betekent dat ik verantwoordelijk ben voor het personeel, de inkoop, alles dat bij het runnen van een winkel hoort. Ik druk een sterk stempel op de winkel maar voel me eerder een meewerkend voorvrouw en sta zelf graag in de winkel, samen met mijn eveneens enthousiaste collega’s,  mensen blij te maken.

  

Jolanda,  welke 4 eigenschappen of begrippen kenmerken jou het meest? En hoe zien we dat terug in de winkel van Sjiek?

  

Enthousiast, klantgericht, respectvol en speels!

 

De kleding die in de winkel hangt is heel kleurrijk en veelzijdig. Je treft er alle soorten stijlen aan. Van uitbundig tot aan ingetogen, net zoals ik zelf ben. Van cowboyboots tot hoge hakken. Het uitgangspunt van Sjiek is, dat vrouwen met een beter gevoel de deur uitgaan dat dat ze binnen kwamen. Dat doen we met kleding, maar ook met onze enthousiaste houding.  Onze klanten zijn vrouwen die niet bang zijn voor kleur en nieuwe dingen, zij durven hun persoonlijkheid naar voren te brengen met kleding.

 

Wat is de definitie van Sjiek volgens Sjiek? En wat maakt deze winkel onderscheidend?

 

De naam Sjiek heb ik bedacht omdat ik iets korts en herkenbaars wilde. Het is anders gespeld dan het hoort, dus met een knipoog. Zo is deze winkel ook, de kleding is stijlvol met een knipoog.  We onderscheiden ons met de kleinschaligheid, meestal kleine Nederlandse merken, en de exclusiviteit  Er zal niet in de buurt een winkel zijn die hetzelfde verkoopt. Het concept werkt goed, want de omzet stijgt na 4 jaar nog steeds en dat is tegen de trend in, wanneer je naar andere kledingzaken kijkt.

 

Wat voor advies heb jij voor je klanten? Wat doen ze wel eens fout? Hoe trek je dat recht? En wat adviseer je klanten die hun persoonlijkheid meer naar voren willen brengen?

 

 

De meeste klanten kijken meteen naar de maat. Dat is niet altijd nodig, want maten vallen vaak verschillend uit. Kijk naar de pasvorm, de kleur, de stof het model en probeer het! Ik ben eerlijk en respectvol en laat de klant in de waarde. Maar als iets echt niet staat probeer ik dat zeker te sturen. Onze klanten moeten natuurlijk wel blij en goed de deur uit! Het is belangrijk dat ze datgene dragen waarin ze zich prettig voelen, dat werkt door in de uitstraling. Kleding moet vertrouwen geven!

 

Hoe omschrijf je de stijl van je eigen outfit van vandaag?

 

 

“Shabby sjiek” . Het ziet er netjes uit, met speelse details en verschillende stoffen. Met schoenen kan ik het effect van de outfit sturen en kan ik er overal mee naar toe!

 

Het enthousiasme van Jolanda en haar liefde voor kleding zijn duidelijk zichtbaar in de winkel, in haar klantbenadering en in de keuze van het assortiment. Het is Sjiek maar speels. Jolanda doet duidelijk wat ze leuk vindt en verkoopt kleding waar ze zelf achter staat. Dat zorgt voor een solide en herkenbaar beeld, gunfactor en een vaste clientèle. Een Sjieke vrouw en dito winkel!

 

Subcategories

Contact

Nynke Dijk
Adelenstrjitte 23
8855 CB Sexbierum
email: info@haaicoaching.nl
Facebook
Linkedin