Nynke Dijk is specialist personal branding, eigenaar van Haai coaching en van Textueel.nl.

 

In “de 5 vragen aan”, onderzoekt zij hoe lokale ondernemers hun persoonlijkheid in hun onderneming naar buiten laten komen. Wat is hun “merk”?  Vandaag is het de beurt aan

 

Jolanda Tienstra van Sjiek.

  

“Kleding moet vertrouwen geven!”

  

Jolanda Tienstra, Wat is jouw rol bij Sjiek?

 

 

Ik ben sinds het bestaan van Sjiek de bedrijfsleider. Dat betekent dat ik verantwoordelijk ben voor het personeel, de inkoop, alles dat bij het runnen van een winkel hoort. Ik druk een sterk stempel op de winkel maar voel me eerder een meewerkend voorvrouw en sta zelf graag in de winkel, samen met mijn eveneens enthousiaste collega’s,  mensen blij te maken.

  

Jolanda,  welke 4 eigenschappen of begrippen kenmerken jou het meest? En hoe zien we dat terug in de winkel van Sjiek?

  

Enthousiast, klantgericht, respectvol en speels!

 

De kleding die in de winkel hangt is heel kleurrijk en veelzijdig. Je treft er alle soorten stijlen aan. Van uitbundig tot aan ingetogen, net zoals ik zelf ben. Van cowboyboots tot hoge hakken. Het uitgangspunt van Sjiek is, dat vrouwen met een beter gevoel de deur uitgaan dat dat ze binnen kwamen. Dat doen we met kleding, maar ook met onze enthousiaste houding.  Onze klanten zijn vrouwen die niet bang zijn voor kleur en nieuwe dingen, zij durven hun persoonlijkheid naar voren te brengen met kleding.

 

Wat is de definitie van Sjiek volgens Sjiek? En wat maakt deze winkel onderscheidend?

 

De naam Sjiek heb ik bedacht omdat ik iets korts en herkenbaars wilde. Het is anders gespeld dan het hoort, dus met een knipoog. Zo is deze winkel ook, de kleding is stijlvol met een knipoog.  We onderscheiden ons met de kleinschaligheid, meestal kleine Nederlandse merken, en de exclusiviteit  Er zal niet in de buurt een winkel zijn die hetzelfde verkoopt. Het concept werkt goed, want de omzet stijgt na 4 jaar nog steeds en dat is tegen de trend in, wanneer je naar andere kledingzaken kijkt.

 

Wat voor advies heb jij voor je klanten? Wat doen ze wel eens fout? Hoe trek je dat recht? En wat adviseer je klanten die hun persoonlijkheid meer naar voren willen brengen?

 

 

De meeste klanten kijken meteen naar de maat. Dat is niet altijd nodig, want maten vallen vaak verschillend uit. Kijk naar de pasvorm, de kleur, de stof het model en probeer het! Ik ben eerlijk en respectvol en laat de klant in de waarde. Maar als iets echt niet staat probeer ik dat zeker te sturen. Onze klanten moeten natuurlijk wel blij en goed de deur uit! Het is belangrijk dat ze datgene dragen waarin ze zich prettig voelen, dat werkt door in de uitstraling. Kleding moet vertrouwen geven!

 

Hoe omschrijf je de stijl van je eigen outfit van vandaag?

 

 

“Shabby sjiek” . Het ziet er netjes uit, met speelse details en verschillende stoffen. Met schoenen kan ik het effect van de outfit sturen en kan ik er overal mee naar toe!

 

Het enthousiasme van Jolanda en haar liefde voor kleding zijn duidelijk zichtbaar in de winkel, in haar klantbenadering en in de keuze van het assortiment. Het is Sjiek maar speels. Jolanda doet duidelijk wat ze leuk vindt en verkoopt kleding waar ze zelf achter staat. Dat zorgt voor een solide en herkenbaar beeld, gunfactor en een vaste clientèle. Een Sjieke vrouw en dito winkel!