Heleen Kamphuis,  golfdiva met (golf)ballen !

 Heleen Kamphuis, moeder van twee kinderen en ondernemer pur sang is woonachtig in Heerenveen, waar ze op loopafstand van haar woning haar bedrijf Golfdiva runt. Ik interview haar op de charmante bovenverdieping van het mooie gebouw aan de Thialfweg 17, waar ze gevestigd is met andere ondernemers, en ga op zoek naar de authenticiteit en branding van Heleen.

 De ruimte waarin we elkaar treffen hangt vol met kleding. Ik waan me in een wereld van glitter en glamour door de moderne stoffen, prints, de kleuren roze en de bling bling die ik om me heen zie. Toch gaat het hier toch echt om golfkleding en een heleboel hippe golfaccessoires. En sinds kort is er ook tenniskleding bijgekomen.

 Van het beeld dat ik van een golfprofessional had, namelijk dat van een spencertje met wybertjes er op, dito hoge sokken, en mintkleurige polo’s blijft niks meer overeind. Deze kleding is niet klassiek of voor watjes, dit is voor hippe, trendgevoelige vrouwen die er op de greens van de golfbaan graag hip uitzien. Ik zie jurkjes die ik zo aan zou willen trekken naar een feestje en roze golfballen die vast heel mooi afsteken op het groene gras.

 Ik zit aan een lange tafel tegenover Heleen. Ze is zongebruind, heeft een hip en felkleurig jurkje aan (met haar huiskleur roze er in!), blonde haren en platte witte sneakers. Een hippe, vlotte, energieke vrouw, die helemaal past bij de kleding en accessoires die ik om mij heen zie. Ik kijk mijn ogen uit. Zonneklepjes met bling, jurkjes met de naam Diva er op in glitterletters, dat speciaal door een fabriek die golfkleding vervaardigt is gemaakt voor de onderneming van Heleen.

 Wat is de definitie van een golfdiva, vraag ik aan Heleen?

 “Een golfdiva is een golfster met oog voor fashion en style, zowel buiten de golfbaan als erop. En voor deze golfdiva’s verkoop ik hippe kleding (en accessoires) die je eigenlijk overal kunt dragen. Mooie rokjes en jurkjes met een binnenbroekje er in genaaid zodat je er ook prima in kan fietsen bijvoorbeeld. En tot en met maat 52, want een maatje meer, is ene maatje mooier, zeg ik altijd.

 Daarom hebben de modellen die mijn modeshows lopen ook nooit maatje 36, maar meestal  gemiddelde maten.

 Mijn doelgroep bestaat voornamelijk uit 50+ vrouwen. Vrouwen die tijd hebben om te golfen, want golfen kost tijd! Binnen de golfsport is men wel bezig met het bedenken van kortere formules, zodat ook moeders met jongere kinderen, die minder tijd hebben, binnenkort wellicht de golfsport kunnen beoefenen. Dus in de toekomst verandert de doelgroep misschien wel weer.”

 Hoe lang bestaat Golfdiva al, vraag ik en hoe ben je begonnen?

 ´Golfdiva bestaat dit jaar 10 jaar! Het is begonnen met een kleine webwinkel. Mijn toenmalige man werkte als golfprofessional en daardoor kwam ik in aanraking met de golfwereld. Elke golfbaan had vroeger zijn eigen golfshop. Door de opkomst van internet is het lastig voor golfprofessionals om een shop op de baan goed draaiende te houden en dus verdwijnen er veel golfwinkels. Bovendien waren ze meestal ingericht op mannen en ik zag dat steeds meer vrouwen gingen golfen, dus ik dacht: ik moet naar de vrouwen toe! Ik heb toen bedacht dat ik op bestelling met een truck (Felroze!) naar de golfbanen toerijd om daar binnen een fashion corner in te richten, een soort popup store met ongeveer 10 kledingrekken. Dat bleek een succes!

 De vrouwen die daar komen shoppen (dat vinden ze heerlijk na het golfen!) ontvangen regelmatig een nieuwsbrief van Golfdiva, die ik zelf maak. Daardoor weten de vrouwen van tevoren ongeveer wat ze kunnen verwachten in de store. Daarnaast is het zo dat deze categorie vrouwen vaak niet heel actief is op de social media, een nieuwsbrief per mail is daarom het meest doeltreffend heb ik gemerkt.

  Golfdiva goes Wild!

 “Naast de pop up stores, geef ik ook modeshows door het hele land, houd ik kledingparties voor kleine groepen en sinds kort organiseer ik ook golfreizen naar Kenia: Golfdiva goes wild! Ook heb ik onder eigen redactie elke maand 4 pagina’s in de Nederlandse Golfkrant.

 Vanuit Golfdiva zet ik me ook nog in voor de Linda Foundation. Vanwege het 10 jarig bestaan van Golfdiva wordt er dit jaar op 10 oktober een grote landelijke Diva Day gehouden, waarbij we ook weer gaan golfen voor dit goede doel.. “Ik ben gewoon een regelneef, ik houd van bezig zijn en organiseren. Dat deed ik vroeger al, toen ik lid was van De Glasblazers, een dweilorkest dat ik samen met een stel vrienden 30 jaar geleden heb opgericht. Uiteindelijk zijn we met de Glasblazers bijna alle ijsbanen en grote kampioenschappen bij langs geweest. Mooie tijden waren dat. Toen liep ik trouwens nog gewoon in een spijkerbroek…”

 Branding

 Branding is voor mij heel belangrijk. Ik vind het belangrijk dat ik bezig ben en blijf met het merk Golfdiva. De kleding die ik verkoop straalt Golfdiva uit, daarnaast is mijn huisstijl roze, strak en energiek. Zelfs mijn truck is helemaal roze. Ik werk veel met filmpjes en foto’s om als merk zichtbaar te zijn. De pagina’s voor de Nederlandse Golfkrant invul zijn dan ook goed herkenbaar als pagina’s van Golfdiva.

 Gelukkig ben ik niet altijd een Diva hoor. Laatst was ik met de truck onderweg naar een golfevenement. Onderweg stopten we bij een tankstation. Als een echte trucker aten we daar een grote gehaktbal. Net op dat moment komt er iemand langs die zegt:” hey..jij draagt de kleding van Golfdiva….” Sta ik daar met een gehaktbal in mijn hand..haha..

 Conclusie:

 Wanneer we met de coachingskaarten aan de slag gaan komen we er op uit dat het brand van Heleen uit de volgende kwaliteiten bestaat:

 Vernieuwend, creatief, enthousiast en een doorzetter

 Uit het gesprek met Heleen blijkt dat ze haar brand waarmaakt. Haar concept Golfdiva is vernieuwend en wordt zelfs al gekopieerd in andere landen. Ze heeft dit concept met veel creativiteit ingezet. Al haar PR uitlatingen en de uitvoering van haar brand regelt ze en bedenkt ze zelf. Zelfs bovenop haar truck zijn de letters Golfdiva te lezen, al was het alleen al om het goed op de film te krijgen vanaf een viaduct. Heleen is enthousiast en passievol en neemt je mee in haar wereld. Dat het nu zo goed loopt is het gevolg van heel veel inzet en doorzettingsvermogen. Het komt niet vanzelf. Zeker niet in een wereld die voorheen door mannen was ingericht. Vandaar dat Heleen het predicaat van de vrouw met de golfballen krijgt!

 Wil je er ook uitzien als een golfdiva? Of meer weten over Heleen Kamphuis of over golfdiva?

 Kijk dan op www.golfdiva.nl

 

Thialfweg 17

 

Heerenveen

 

Contact

Nynke Dijk
Adelenstrjitte 23
8855 CB Sexbierum
email: info@haaicoaching.nl
Facebook
Linkedin