In min sin, dat kin net!”

 Sigrid Meines is 35 jaar, heeft twee dochters van 6 en 10, twee pony’s, twee konijnen en een hond. En oh ja..ook nog een man! Ze is eigenares van kapsalon Xpressive aan het Moleneind in  Drachten. Daar werkt ze met nog zeven kappers dagelijks aan het haar van allerlei mensen en geeft ze ook  trainingen aan andere kappers vanuit het salonmerk Trinity. Een druk bestaan dus waarbij het toch lukt om privé en zakelijk gescheiden te houden. Hoe doet ze dat en wat is het verhaal achter het succes? Wat is het brand van Sigrid en haar kapsalon?

Sigrid, je hebt 7 personeelsleden in dienst en nog steeds groeiende. Hoe is dit allemaal tot stand gekomen?

Als kind knipte ik mijn barbies. En ook al was ik verlegen, dat ik kapster werd lag gewoon voor de hand. Ik ben begonnen als kapster bij een zaak in Drachten, in het centrum. Ik had het wel naar mijn zin en had al snel vaste klanten. Ik begon mijn eigen ideeën te ontwikkelen over hoe ik een kapsalon voor me zag en begon toen voor mezelf als kapper in een beautysalon. Ik kreeg steeds meer klanten en stond voor de keus: of dit is het, of ik word groter. In 2011 ben ik toen gestart met mijn zaak aan het  Molenend. Mijn kapsalon heette eerst simpelweg Sigrid’s haarmode, maar van die naam ging weinig ambitie  uit, terwijl wij die als kapsalon wel hebben. Omdat we aan wedstrijden mee wilden doen heb ik de kapsalon omgedoopt in Xpressive.

Hoe zou jij de kapsalon omschrijven?

Kwaliteit staat bij mij voorop. Ik wil dat mensen tevreden zijn met hun kapsel, dat ze zich goed geholpen voelen. Daarnaast vind ik het belangrijk om hen een thuisgevoel te geven, dat ze het gezellig hebben.We zijn laagdrempelig, ons personeel is vrolijk en toegankelijk. “In min sin, dat kin hjir net”. We zijn een hecht team. En dat merk je. Een specifieke doelgroep hebben we door de laagdrempeligheid dan ook niet, iedereen is hier welkom. Wees jezelf, “geen poppenkast hier”.

“Wat bij je past, dat maakt je  mooi!”

Verder zijn we gespecialiseerd in kleurenanalyse en kleuren met folietechnieken. Wij hebben allemaal een training ondergaan om te kijken wat kleuren doen met de huid van een klant. Wanneer een klant een kleur wil die niet staat, zeggen we dat eerlijk en laten we het verschil zien.

Kleuren is daarom echt een specialiteit van ons.  Ik hoop dan ook dat de klant ons als vooruitstrevend ziet, want we zijn voortdurend bezig met nieuwe technieken. Op dit moment we veel bezig met contouring, een nieuwe techniek waarbij frisheid op de juiste plek wordt gecreëerd.

Hoe zou jij jezelf omschrijven en hoe zie je dat terug in de zaak?

Ik ben eerlijk, gevoelig, zelfstandig een doorzetter en ik zie altijd alles. Ik heb veel meegemaakt op privé vlak, maar zakelijk liep het altijd door. Anderhalf jaar geleden overleed mijn vader. Ik had hem altijd bij de hand voor adviezen en spandiensten. Hij heeft een enorme bijdrage geleverd aan het opbouwen van mijn zaak. Ik mis hem dan ook ontzettend. Gelukkig krijg ik veel steun van thuis en leven mijn klanten en mijn collega’s  ook mee.  Wanneer ik een keer aan het werk ben en datgene kan doen waar ik goed in ben, ben ik gelukkig en kan ik mijn zorgen opzij zetten.

Mijn eerlijkheid zie je terug in mijn adviezen aan klanten. Een klant heeft niks aan een kleur die niet mooi staat. Een echte bazin ben ik niet. Ik houd van een hecht team, van gelijkwaardigheid. Ik streef naar kwaliteit, maar kan het werk wel loslaten. Ik heb het personeel ook geselecteerd op kwaliteit en op hun positieve karakter. Terwijl we even zitten te praten in het personeelskamertje, een klein kamertje dat vol staat met haarverf en andere kappersspullen roept een klant die net gewassen wordt gekscherend: “zit Sigrid in de directiekamer”? De klant bij wie Sigrid zelf contouring toepast is een vaste klant. Zij komt hier al vier jaar.

“Hier krijg je waar voor je geld. Ik kon het qua kapsalon nooit vinden maar met kleuren en verfjes zat het hier in een keer goed. Sigrid is vrolijk, heel goed in haar werk. Is lief enthousiast en meelevend en houdt niet van poeha. Je kan er goed bier mee drinken zeg maar”.“ In deze kapsalon zeggen ze wat ze doen. Ze geven hippe mensen een hip kapsel, en behoudende mensen een wat behoudender look.

Ja zegt Sigrid, wat bij je past, dat maakt je mooi!

En terwijl de vaste klant de deur uitloopt, draait deze zich weer om. Ze heeft zich bedacht en wil toch een vlecht in plaats van een knot. Sigrid blijft lachen, nodigt de klant weer in de stoel uit, doet haar de kapmantel weer om en gaat vrolijk   verder met de vlecht. Er gaat tenslotte niks boven het goede gevoel van de klant!

De branding:

Sigrid is authentiek. Zij is volledig zichzelf. De eigenschappen die zij zichzelf toedicht worden beaamd door haar klanten.

Het beeld dat ze wil uitstralen: kwaliteit, gezelligheid, vernieuwend, en laagdrempeligheid is terug te zien in de sfeer en inrichting. Er staat een kleurrijk bos bloemen op tafel, het interieur is gezellig en een klein beetje industrieel. De personeelsleden lopen relaxed rond. Sigrid’s authentieke persoonlijkheid is doorgetrokken in de zaak en dat geeft een congruent beeld.  Haar klanten weten daardoor wat ze kunnen verwachten, kwaliteit, gezelligheid en nieuwe snufjes. Een betrouwbaar beeld en gunfactor zijn heel belangrijk wanneer het gaat om ondernemerschap, zij zorgen meestal voor meer omzet. Daarnaast onderscheidt zij zich met de kennis over countouring en verftechnieken voor het haar. Hoewel je bij veel kapsalons de bekende bladen op tafel en een sfeervol interieur ziet, komt de gezelligheid zowel vanuit Sigrid’s persoonlijkheid als vanuit haar visie op hoe je een kapperszaak goed neerzet. Dat haar kapsalon het zo goed doet is dus niet zo gek. Ga zo door Sigrid! Express yourself, zei ooit een grote diva!

 

 

 

 

Contact

Nynke Dijk
Adelenstrjitte 23
8855 CB Sexbierum
email: info@haaicoaching.nl
Facebook
Linkedin