Nynke Dijk is specialist personal branding, eigenaar van Haai Coaching en van Textueel.nl.

 

In “de 5 vragen aan”, onderzoekt zij hoe lokale ondernemers hun persoonlijkheid in hun onderneming naar buiten laten komen. Wat is hun “merk”?

 

 Vandaag: Anja van der Woude van Bloom & Style

 

 

 

 

 

“Eigenlijk ben ik doadongelukkig als ik een dagje vrij ben”

 

  

 

Anja, jouw Winkel heet Bloom en Style. Hoe ben je er toe gekomen om deze winkel te beginnen? Hoe bloei jij nu en hoe floreert de winkel?

 

 

 

In de 30 jaar dat ik werkzaam was onder de vleugels van mijn “bloemenouders”, Yco en Els Drijfhout, heb ik nooit de gedachte gehad om voor mezelf te beginnen. Maar toen Yco er mee stopte, zeiden hij en Els tegen mij, Anja, je moet doorgaan. Ik durfde dat eigenlijk niet. Ik hou van mijn vrijheid, was bang voor allerlei beslommeringen. Maar Yco attendeerde mij op dit pand en Els heeft me letterlijk een schop gegeven. Zij vonden dat ik het moest doen. Dus ik ben in het diepe gesprongen met deze winkel, maar nu het zover is, vind ik het geweldig. Ik heb op een gegeven moment gezegd: ik laat het op me afkomen en maak me niet meer druk en blijf mezelf. En toen ging het als een speer mede door de steun mijn familie. Mijn moeder brengt af en toe de breekbare en kostbare bestellingen weg, en mijn vader doet kleine klusjes in de zaak. Vader, die net even binnenkomt wandelen, zegt trots over zijn dochter:” ze is niet langer dat meisje uit die bloemenzaak. Ze is Anja, mijn dochter met een eigen zaak!”

 

 

 

Welke vier eigenschappen/kwaliteiten omschrijven jou het best? En hoe zien we deze in jouw zaak terug?

 

 

 

Ik ben creatief, handig en snel. Ik houd van mensen en ben contactueel ingesteld. Ik ben ook behoorlijk eigenzinnig, ik trek graag mijn eigen plan en laat dat niet makkelijk los. Ik geniet wanneer er klanten zijn, van het plezier dat ik met ze heb, en wanneer het even stil is, geniet ik ook volop. “Laat mij mar lekker omgrieme”.

 

Het creatieve zie je terug in de manier waarop ik mijn winkel heb ingericht, kijk maar om je heen. De gele kleur op de voorgevel geeft vrolijkheid en licht aan, daar houd ik zelf ook van. Verder tref je in mijn winkel onverwachte combinaties aan en natuurlijke materialen. Ik houd van speelsheid, natuurlijke vormen. Ook zijde kan mooi zijn trouwens, maar dan moet het wel van zeer goede kwaliteit zijn.

 

Doordat ik het in de zaak druk heb, kom ik thuis niet meer aan mijn styling en veranderdrang toe. Mijn gezin komt nu eindelijk tot rust, zegt ze lachend.

 

En eigenlijk ben ik “doadongelukkig” als ik een dagje vrij ben. Ik ben het liefst op de zaak.

 

 

 

Wie is jouw klant? En hoe bereik jij jouw klant?

 

 

 

Ik heb klanten in allerlei segmenten zitten. In het hoge segment kan ik vaak flink uitpakken met mijn creativiteit. Super als ik het vertrouwen hiertoe krijg. Maar ook help ik graag mensen met een kleinere beurs, die iets moois in huis willen hebben. En voor opdrachten waar je creatief en technisch voor moet zijn, en de benodigde vakkennis voor nodig hebt, daar mag je me voor wakker maken.

 

 

 

Ik hoor eigenlijk nooit: dit was niet de bedoeling, doe het maar opnieuw. Ik probeer te voelen wat de klant wil. Ik denk, ik draai, ik prakkiseer, het komt eigenlijk altijd goed.

 

 

 

Vanuit de Witte Kas zijn er veel klanten met mij meegegaan, maar er zijn inmiddels ook al een paar grote nieuwe bijgekomen. Ik adverteer verder niet, maak wel veel gebruik van Facebook. Dat is echt een hit! Ik plaats foto’s van mijn creaties en van natuurfoto’s die ik maak, en dat levert me veel positieve publiciteit op.

 

 

 

Wat is de trend op dit moment en hoe zien we dat terug in jouw winkel?

 

 

 

Goud is helemaal hip dit jaar! En het combineren van verschillende goudkleurige, kitscherige items. Wat vroeger niet mocht, dat mag nu wel!

 

Maar eerlijk gezegd trek ik me nooit heel veel van trends aan. Ik vind goud toevallig erg mooi en had het dus al ruim van tevoren ingekocht.

 

 

 

Wat is jouw advies aan mensen met die net als jij hun droom achterna willen gaan met een eigen zaak.

 

 

 

Wees niet bang, ga er voor en laat het vervolgens op je afkomen. Doe wat je leuk vindt en waar je goed in  bent, dat werkt!

 

 

 

Het is mij duidelijk: hier bloeit een zaak. Hier bloeit Anja. En zelfs de auto bloeit mee.

 

En wat maakt haar nu zo onderscheidend? Haar vakkennis, haar passie en gedrevenheid, het feit dat het hele plaatje klopt.  Anja is authentiek en heeft de gunfactor. Er zit nog van alles in knop, maar ik voorspel volop bloei voor de toekomst!

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nynke Dijk is specialist personal branding, eigenaar van Haai coaching en van Textueel.nl.

 

In “de 5 vragen aan”, onderzoekt zij hoe lokale ondernemers hun persoonlijkheid in hun onderneming naar buiten laten komen. Wat is hun “merk”?  Vandaag is het de beurt aan

 

Jolanda Tienstra van Sjiek.

  

“Kleding moet vertrouwen geven!”

  

Jolanda Tienstra, Wat is jouw rol bij Sjiek?

 

 

Ik ben sinds het bestaan van Sjiek de bedrijfsleider. Dat betekent dat ik verantwoordelijk ben voor het personeel, de inkoop, alles dat bij het runnen van een winkel hoort. Ik druk een sterk stempel op de winkel maar voel me eerder een meewerkend voorvrouw en sta zelf graag in de winkel, samen met mijn eveneens enthousiaste collega’s,  mensen blij te maken.

  

Jolanda,  welke 4 eigenschappen of begrippen kenmerken jou het meest? En hoe zien we dat terug in de winkel van Sjiek?

  

Enthousiast, klantgericht, respectvol en speels!

 

De kleding die in de winkel hangt is heel kleurrijk en veelzijdig. Je treft er alle soorten stijlen aan. Van uitbundig tot aan ingetogen, net zoals ik zelf ben. Van cowboyboots tot hoge hakken. Het uitgangspunt van Sjiek is, dat vrouwen met een beter gevoel de deur uitgaan dat dat ze binnen kwamen. Dat doen we met kleding, maar ook met onze enthousiaste houding.  Onze klanten zijn vrouwen die niet bang zijn voor kleur en nieuwe dingen, zij durven hun persoonlijkheid naar voren te brengen met kleding.

 

Wat is de definitie van Sjiek volgens Sjiek? En wat maakt deze winkel onderscheidend?

 

De naam Sjiek heb ik bedacht omdat ik iets korts en herkenbaars wilde. Het is anders gespeld dan het hoort, dus met een knipoog. Zo is deze winkel ook, de kleding is stijlvol met een knipoog.  We onderscheiden ons met de kleinschaligheid, meestal kleine Nederlandse merken, en de exclusiviteit  Er zal niet in de buurt een winkel zijn die hetzelfde verkoopt. Het concept werkt goed, want de omzet stijgt na 4 jaar nog steeds en dat is tegen de trend in, wanneer je naar andere kledingzaken kijkt.

 

Wat voor advies heb jij voor je klanten? Wat doen ze wel eens fout? Hoe trek je dat recht? En wat adviseer je klanten die hun persoonlijkheid meer naar voren willen brengen?

 

 

De meeste klanten kijken meteen naar de maat. Dat is niet altijd nodig, want maten vallen vaak verschillend uit. Kijk naar de pasvorm, de kleur, de stof het model en probeer het! Ik ben eerlijk en respectvol en laat de klant in de waarde. Maar als iets echt niet staat probeer ik dat zeker te sturen. Onze klanten moeten natuurlijk wel blij en goed de deur uit! Het is belangrijk dat ze datgene dragen waarin ze zich prettig voelen, dat werkt door in de uitstraling. Kleding moet vertrouwen geven!

 

Hoe omschrijf je de stijl van je eigen outfit van vandaag?

 

 

“Shabby sjiek” . Het ziet er netjes uit, met speelse details en verschillende stoffen. Met schoenen kan ik het effect van de outfit sturen en kan ik er overal mee naar toe!

 

Het enthousiasme van Jolanda en haar liefde voor kleding zijn duidelijk zichtbaar in de winkel, in haar klantbenadering en in de keuze van het assortiment. Het is Sjiek maar speels. Jolanda doet duidelijk wat ze leuk vindt en verkoopt kleding waar ze zelf achter staat. Dat zorgt voor een solide en herkenbaar beeld, gunfactor en een vaste clientèle. Een Sjieke vrouw en dito winkel!

 

Subcategories

Contact

Nynke Dijk
Adelenstrjitte 23
8855 CB Sexbierum
email: info@haaicoaching.nl
Facebook
Linkedin