‘Wees je eigen merk’ zeg ik vaak tegen mijn klanten. En dan bedoel ik: wees onderscheidend, laat zien wie je bent!  Dus wees als de tompouce van de HEMA!

In mijn netwerk zit een merkengemachtigde. Haar naam is Jetske Zandberg-Folkertsma van Inaday Merken & Patenten. Ik vroeg haar hoe ze denkt over het woord ‘merk’.

Haai Jetske!

Kun je mij vertellen wat een merkengemachtigde zoal doet?

“Een merkengemachtigde adviseert over en assisteert bij de registratie van nieuwe productnamen en logo’s, onderzoekt of een naam nog beschikbaar is, helpt als een ander jouw naam misbruikt of je bijvoorbeeld je producten of website kopieert”.

Wat betekent het woord merk voor jou?

“Dé mogelijkheid om jezelf, je onderneming en je producten te laten opvallen en onderscheiden van je concurrent.

Wat voor merk ben jij zelf?

Ik zit een beetje tussen de tompouce en de rookworst van de Hema in… betrouwbare kwaliteit, zoet en frivool als het kan, pittig en hartig als het moet (hahaha).

Wat voor tips wil jij meegeven aan mensen die bezig zijn met hun merk?

Ga eerst eens (laten) screenen of je naam echt uniek is; zorg dat je logo past bij jou en je gevoel, niet zo maar een “kant-en-klaar” logo van internet.

En wat voor tips geef jij aan jouw eigen klanten mee om hun product goed op de markt te zetten?

Weet waar je voor staat, hoe je concurrenten zich profileren en zorg dat je daarnaast opvalt, maak gebruik van social media, maar pluk geen foto’s van internet om je website en content mee op te leuken. Kies een originele naam en maak je eigen content of neem een goed reclamebureau in de arm.
je website en content mee op te leuken. Kies een originele naam en maak je eigen content of neem een goed reclamebureau in de arm.

Meer weten over Jetske over over het registreren van je merk? Kijk dan op www.inaday.eu